K.O.D

Dance Music Theatre
FR

Créé pour le Kunstenfestivaldesarts (2007), K.O.D. (Kiss of Death) d’Isabella Soupart prend comme point d’ancrage Hamlet l’une des œuvres emblématiques de Shakespeare. Le théâtre n’est pas ici inféodé aux mots, le geste y central, producteur d’effets et de significations autonomes. De la déconstruction du texte et du mouvement éclot toute la force du sens. Interrogation sur le déclin de notre monde et ses mutations, des fragments de témoignages et d’interviews intensifient cette vision d’un monde hypermédiatisé, placé sous surveillance. Sur fond de musique rock interprétée en life, les acteurs/danseurs se heurtent aux mécanismes du pouvoir, à la violence de l’amour, à la folie et à la destruction. Le tout porté par la camera incisive de l’artiste visuel Kurt D’Hasseleer captant l’essence de la pièce de même que par un rythme misant tour à tour sur la retenue et l’exultation. Un Hamlet, baigné dans une esthétique qui n’est pas sans convoquer cette « inquiétante étrangeté » propre au cinéma lynchéen. Hamlet « revisited ».

 

ENG

Created for the Kunstenfestivaldesarts (2007), Isabella Soupart’s K.O.D. (Kiss Of Death) production selects one of Shakespeare’s emblematic plays, Hamlet, as point of anchor. Theatre, in this case, is not subordinated to text. Body expression, however, is of paramount importance, prompting various effects and separate meanings. From the deconstruction of text and movement there emerges a stronger connotation. The decline of our world and its mutations are questioned and fragments of interviews and testimony enhance the vision of a world under surveillance, where media is given too much importance. Set against a rock musical background performed live, actors and dancers crash head-on to power mecanisms, to the violence of love, folly and destruction. All this is amplified by visual artist Kurt D’Hasseleer’s piercing lens, which captures the play’s intrinsicality, but also through a rythmic performance see-sawing between restraint and exaltation. A Hamlet steeped in a design akin to Lynch’s « disquieting strangeness » technique to cinema. Hamlet « revisited ».

Credits

Concept, direction & choreography Isabella Soupart • With Bérengère Bodin, Itsik Elbaz, Charles François, Zoë Poluch, Olivier Taskin • Musician Filip Wauters • Scenography Jim Clayburgh • Video Kurt D’Haeseleer • Sound design Thomas Turine, Malèna Sardi • Light design Xavier Lauwers • Sound Marc Doutrepont • Costumes Nathalie Maufroy, Lieve Meeussen • Playwrite Hildegard De Vuyst, Stéphane Taquet • Artistic Advisors Jean-Luc Breuer, Angélique Wilkie • Assistants Isabelle De Cannière, Elise Vandergoten • Administration & Coordination Marie Maloux • Communication Emmanuelle Soupart • Tour management & coordination Nicole Petit.

Production

Production  2007 • Made in Bruxelles.

Co-production

Kunstenfestivaldesarts Brussels (BE) • The Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) Brussels (BE) • Festival Temps d’Images ARTE, La Ferme du Buisson (FR) • Les Halles Brussels (BE) • H&B Management, Hugues Bultot (BE).
With the support of Fédération Wallonie-Bruxelles – Service de la danse et du théâtre (BE).

Photography©Sarah Van Marcke

TOUR DATES