Isabella Soupart
Performing Arts
Isabella soupart Biography

About Isabella Soupart

Isabella Soupart est une chorégraphe, metteuse en scène, réalisatrice et artiste visuelle, basée à Bruxelles.

Ses productions singulières, transcendent les limites de la performance, du théâtre, de la danse, de l'art vidéo, de l’installation, du cinéma et de l'art sonore.

Elle met en scène un univers de la fragmentation où coexistent plusieurs réalités et temporalités. Bâti comme un puzzle, ou plutôt comme un assemblage d’éléments « contradictoires » (expériences sonores, musicales et visuelles multiples), son travail renferme une réflexion tangible et rigoureusement personnelle sur la question de la création contemporaine. Elle collabore avec de nombreux artistes, dont le plasticien belge Michel François, le plasticien anglais Jonathan Sullam, la chorégraphe belge Anne Teresa De Keersmaeker, le light designer américain Jim Clayburgh, le Quatuor à corde MP4, le photographe flamand Danny Willems, l’artiste visuel Kurt d’Haeseleer.

En 2007 à New-York, elle est nommée finaliste pour ses productions théâtrales par The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative.

Outre ses œuvres scéniques et filmiques, Isabella Soupart est aussi une actrice. Révélée au grand public dans le film Le Fils de Luc et Jean-Pierre Dardenne , elle a également joué pour le réalisateur franco-chilien Raoul Ruiz et la cinéaste berlinoise Maria Speth.

Son travail est présenté sur les scènes belges et internationales, ainsi que dans les festivals, musées, galeries et espaces architecturaux : Kunstenfestivals desarts à Bruxelles (BE), Koninklijke Vlaams Schouwburg (KVS), Bruxelles (BE) / Festival Ars Musica, Bruxelles (BE) / Avignon Festival IN (FR) / Red Cat Theater, Los Angeles (US) / Teatro Canovas, Malaga (ES) / Teatro José Tamayo, Granada (ES) / Teatre Lliure, Barcelona (ES) / Festival Sommerszene, Salzburg (A) / Burgtheater, Vienna (A) / Eaux– Vives, Geneva (CH) / Salzlager, Innsbruck (A) / Théâtre de la Ville de Paris (FR) / Lieu Unique, Nantes (FR) / Stoa, Helsinki (FIN) / Maison de la danse de Lyon (FR) / Le Cuvier, Bordeaux (FR) Théâtre National de Chaillot, Paris (FR) / Lantaren Venster, Rotterdam (NL) / Théâtre de la Bastille, Paris (FR) / Centro Culturel de Bélem, Lisbon (PT) / Tanzhaus, Düsseldorf (DE) / La Ferme du Buisson, Paris (FR) / Festival IN d'Avignon (FR), Festival Musiq3 Flagey, Brussels (BE).

Isabella Soupart is an actress, dancer, film director, director, choreographer and visual artist. She develops and presents her work in Brussels, where she is based.

Her singular creations apply different artistic expressions, such as theatre, dance, sound effects, installations, visual arts, digital art and collective performances. She brings forth a fragmented universe in which different realities and timescales are made to coexist. Constructed as a puzzle, or assembled as « contradictory » elements, (the merging of sound and multiple musical and visual experiences, for example), her work involves a tangible but rigorously personal reflection on the question of contemporary creation.

Finalist of The 2006/2007 in New-York for the Rolex Mentor and Protégés Arts Initiative. 

The choreographer’s projects involve numerous productive partnerships, for example with visual artists Michel François, Kurt d’Hasseleer and British visual artist Jonathan Sullam, choreographers Anne Teresa De Keersmaeker, Dominique Duszynski (Pina Bausch), Yoshi Oida, Eric Raaves (Jan Fabre), American light designer Jim Clayburgh, the MP4 quartet and photographer Danny Willems.

Her work is presented in Belgium and internationally, in museums, galleries and architectural spaces. Her productions tour nationally and internationally. Kunstenfestivalsdesarts, Bruxelles (BE), Koninklijke Vlaams Schouwburg (KVS), Bruxelles (BE) / Festival Ars Musica, Bruxelles (BE) / Avignon Festival IN (FR) / Red Cat Theater, Los Angeles (US) / Teatro Canovas, Malaga (ES) / Teatro José Tamayo, Granada (ES) / Teatre Lliure, Barcelona (ES) / Festival Sommerszene, Salzburg (A) / Burgtheater, Vienna (A) / Eaux– Vives, Geneva (CH) / Salzlager, Innsbruck (A) / Théâtre de la Ville de Paris (FR) / Lieu Unique, Nantes (FR) / Stoa, Helsinki (FIN) / Maison de la danse de Lyon (FR) / Le Cuvier, Bordeaux (FR) Théâtre National de Chaillot, Paris (FR) / Lantaren Venster, Rotterdam (NL) / Théâtre de la Bastille, Paris (FR) / Centro Culturel de Bélem, Lisbon (PT) / Tanzhaus, Düsseldorf (DE) / La Ferme du Buisson, Paris (FR) / Festival IN d'Avignon (FR).

isabella Soupart press

PRESS

Mouvement

Hamlet L’éclaté – Kunstenfestivaldesarts
Dans le vertige du temps -Gérard Mayen
Isabella soupart Partners

SUPPORT

With the support of

Hugues Bultot H&B Management Production (BE), COBRA Films (BE), Kunstenfestivalsdesarts, Bruxelles (BE), Koninklijke Vlaams Schouwburg (KVS), Bruxelles (BE) / Festival Ars Musica, Bruxelles (BE) / Avignon Festival IN (FR) / Red Cat Theater, Los Angeles (US) / Teatro Canovas, Malaga (ES) / Teatro José Tamayo, Granada (ES) / Teatre Lliure, Barcelona (ES) / Festival Sommerszene, Salzburg (A) / Burgtheater, Vienna (A) / Eaux– Vives, Geneva (CH) / Salzlager, Innsbruck (A) / Théâtre de la Ville de Paris (FR) / Lieu Unique, Nantes (FR) / Stoa, Helsinki (FIN) / Maison de la danse de Lyon (FR) / Le Cuvier, Bordeaux (FR) Théâtre National de Chaillot, Paris (FR) / Lantaren Venster, Rotterdam (NL) / Théâtre de la Bastille, Paris (FR) / Centro Culturel de Bélem, Lisbon (PT) / Tanzhaus, Düsseldorf (DE) / La Ferme du Buisson, Paris (FR) / Festival Temps d’Images-ARTE (FR) / Festival IN d'Avignon (FR).

ARTISTIC COLLABORATION

Michel François • Visual Artist

Michel François est un artiste conceptuel ancré dans la réalité contemporaine. Il réalise des sculptures, performances, vidéo, photographies, peintures et installations. Depuis le début de sa carrière il expose son travail en Europe, aux Etats-Unis (New York, Los Angeles, San Antonio), au Mexique, au Brésil, et au Japon. La reconnaissance internationale de cet artiste, qui vit et travaille à Bruxelles, fut également consacrée par sa participation à deux événements essentiels de l’art contemporain, la Dokumenta IX de Kassel et la 48e Biennale de Venise où il représentait son pays aux côtés de l’artiste belge Ann Veronica Janssens. Le travail de plasticien de Michel François l’a également amené à collaborer avec la chorégraphe et artiste visuelle belge Isabella Soupart pour Collision(s) 2010 et également avec Anne Teresa De Keersmaeker pour trois spectacles : Song (2009), En Attendant (2010), et Partita 2 (2013). www.xavierhufkens.com

Michel François is a conceptual artist rooted in contemporary reality, producing sculptural, performance, video, photo- graphic, painting and installation work. From the early stages of his career, he displays his work in Europe, USA (New York, Los Angeles, San Antonio), Mexico, Brazil and Japan. Living and working in Brussels, his participation in two key contemporary art events (Dokumenta IX in Kassel, and the 48th Venice Biennale, where he represented his country next to Belgian artist Ann Veronica Janssens) gained him international recognition. His art also brought him to work on three shows with Belgian choreographer Anne Teresa De Keersmaeker: The Song (2009), En Attendant (2010) and Partita 2 (2013). www.xavierhufkens.com

Kurt D’Haeseleer • Video Artist

Depuis 2010 Kurt D'Haeseleer est le directeur artistique du WERKTANK (a factory for new and old media art). Le Filmfabriek se concentre sur des projets artistiques dans les domaines du graphic design, de la vidéo et du théâtre. Les travaux de Kurt d'Haeseleer existent sous forme de vidéos expérimentales et de vidéos installations comme File (2000), Lullaby (2003), Another Dress code (2003), S*CKMYP (2004), Fossilization (2005) and Pop Steroids (2005). Il a également créé les vidéos pour plusieurs productions de théâtre, danse et opéra de Guy Cassiers, Georges Aperghis, Ictus, de Parade, Isabella Soupart, Johanne Saunier,... Il est responsable du videodesign pour le Ring de Wagner par Guy Cassiers et Daniel Barenboim à la Scala de Milan et le Staatsoper de Berlin. Il a collaboré avec Inne Goris et Dominique Pauwels à la création de Hautes Herbes, présenté au Kunstenfestivaldesarts en mai 2012 et en première française à Temps D’Images 2012. www.kurtdhaeseleer.com

Kurt D'Haeseleer studies audiovisual arts at the Brussels Sint-Lukas Arts Institute before joining Filmfabriek in 1999, an artists' work group situated at Bierbeek in Belgium. Filmfabriek concentrates on artistic projects which include graphic design, video and theatre. Kurt D'Haeseleer's production takes the form of experimental video and video installations, such as File (2000), Lullaby (2003), Another Dress Code (2003), S*CKMYP (2004), Fossilisation (2005) and Pop Steroids (2005). He has also produced videos for several theatrical productions, for dance and operas by Guy Cassiers, Georges Aperghis, Ictus, de Parade, Isabella Soupart, Johanne Saunier…Since 2010, he is the creative director of WERKTANK (a factory for new and old media art) and is in charge of video design for Guy Cassiers and Daniel Barenboim's Ring de Wagner performed at the Scala of Milan, as well as at the Berlin Staatsoper. He has worked with Inne Goris and Dominique Pauwels on the creation of Hautes Herbes, performed at the Kunstfestivaldesarts in May 2012, premiering at the French Temps D'Images in 2012. www.kurtdhaeseleer.com

Jim Clayburgh • Light Designer

Jim Clayburgh est l’un des membres fondateurs du Wooster Group de New-York. L'oeuvre de Jim Clayburgh a été distinguée par un "Obie Award for Sustained Achievment" pour ses créations de décors et de lumières. Parallèlement à son travail avec le Wooster Group, Jim Clayburgh réalise les décors pour le Pepsico Festival, le New York Shakespeare Festival, pour le Ontological Hysteric Theater, Creation Company & Second Stage, Richard Foreman, David Rabe, Des McAnuff, Wilford Leach, Matthew Maguire, Jeffrey M. Jones et Isabella Soupart. Jim Clayburgh a aussi crée la lumière pour des pièces de danse de Anne Teresa de Keermaeker (Rosas) Erts (1992), Michèle Anne De Mey Katamênia (1997), Joji Inc, Wim Vandekeybus, Pierre Droulers De l'air et du vent (1996), MA (2000), Inouï (2004) Isabella Soupart et pour L'ensemble Musical Ictus et Walpurgis, ainsi que pour le Ballet de Genève (Suisse), En Knap (Slovenie). www.jojiinc.org

Jim Clayburgh is a founding member of the Wooster Group of New York, reputed to be “one of the most influential avant-garde theatrical organizations in the world” and his set design recently won an award for Best Design in the first Irish Theatre Festival in NYC. Jim has previously designed at the Salzburg Festival and  at the Monnaie in Brussels. His work is often cited in theatre textbooks, the New York Times, and literature surrounding avant-garde theatre, and he was the architect scenograph for La Maison de la Radio, Flagey in Brussels. In addition to his work with The Wooster Group, Jim Clayburgh has designed theater pieces at the Pepsico Festival, The New York Shakespeare Festival, The Ontological-Hysteric Theater, Creation Company, Mabou Mines and Second Stage including work directed by Richard Foreman, David Rabe, Des McAnuff, Wilford Leach, Matthew Maguire, Hal Hartley, Isabella Soupart, and Jeffrey M. Jones. He has designed lighting for dance pieces by Rosas (Anne Teresa De Keersmaeker), Michele Anne de Mey, Pierre Droulers, Joji Inc, Wim Vandekeybus, Isabella Soupart, The Musical Ensemble, Ictus and Walpurgis all Belgian companies, and as well for the Ballet de Geneve (Suisse), EN-KNAP (Slovenia). www.jojiinc.org

Jonathan Sullam • Visual Artist

Jonathan Sullam est un artiste plasticien anglais basé à Bruxelles. Les oeuvres du plasticien révèlent toutes un état d'équilibre précaire, cherchent à capturer les tensions qui précèdent la chute. De même, elles semblent être suspendues dans le temps et dans l'espace. Le plasticien est aussi co-fondateur du Mobile Institute, plateforme oeuvrant dans le champ de l’espace public au travers de performances et d’installations. Ses vidéos et sculptures appartiennent à la Wonderful Fund Collection aux côtés de personnalités issues des Young British Artists.  L’artiste est amené à collaborer régulièrement avec la chorégraphe belge Isabella Soupart, Get a Grip (2013), Steve Reich Project (2014), After Words (2015). I Love My Family (2015). www.jonathansullam.com

British visual artist based in Brussels, Jonathan Sullam has developed a visual language making paradoxical use of objects that appear as oxymorons suspended in time and space. The pieces all present a state of ambiguity as to their status or function and reveal a precarious equilibrium capturing the tensions preceding a fall or an ascent. The artist is also co-founder of the Mobile Institute, a creative platform producing performances and installations in the public space. His videos and sculptures belong to the Wonderful Fund Collection alongside well-known figures from the Young British Artists group. Jonathan Sullam frequently partners with Belgian choreographer Isabella Soupart : Get A Grip (2013), Steve Reich Project (2014), After Words (2015), I Love My Family (2015). www.jonathansullam.com

Eléonore Valère-Lachky • Dancer

Née en France et titulaire d’un diplôme de philosophie, Éléonore Valère-Lachky a suivi la formation de danse de l’école P.A.R.T.S (Anne Teresa de Keersmaeker). Elle a été engagée en 2004 par la compagnie Ultima Vez, de Wim Vandekeybus, où elle a notamment participé à la tournée européenne des Porteuses de mauvaises nouvelles. Elle a assisté Anton Lachky pour la création de Heaven is the place, Inner eye et Softandhard. Pour Michèle Anne de Mey, elle a dansé dans Sinfonia Eroïca, avec laquelle elle a tourné dans le monde entier, et a créé Lands. Elle a également travaillé avec Justin Garrick, Jean Abreu, Figis et William Forsyth, Human Writes. Elle a créé plusieurs pièces On Friskin, Skonifrin, et a dansé dans Mental Finland, de Kristian Smeds. En 2015, elle entame une collaboration avec la chorégraphe et artiste visuelle Isabella Soupart, Short Films, C'est ici que le jour se lève. Elle rejoint la Needcompany pour la pièce La Maison des Cerfs et fait partie de la distribution de l’Art du Divertissement.

Born in France and holder of a degree in philosophy, Eleonore Valère-Lachky trained at the P.A.R.T.S. dance school (Anne Teresa de Keersmaeker). She was taken on-board by Wim Vandekeybus's Ultima Vez company in 2004, where she particularly performed in the European tour of the production Porteuses de mauvaises nouvelles. She assisted Anton Lachky in the Heaven is the place, Inner eye and Softandhard productions. Michèle Anne de Mey, who created Lands, danced and performed in Sinfonia Eroica the world over. She has also worked with Justin Garrick, Jean Abreu, Figis and William Forsyth in Human Writes. She has written several plays On Friskin, Sonifrin, and danced in Mental Finland, by Kristian Smeds. In 2015, she starts to work with choreographer and artist Isabella Soupart, in Short Films and C'est ici que le jour se lève (daybreak starts here). She dances for Jan Lauwers & Needcompany for La maison des cerfs in 2009. She is also in the cast of L'art du divertissement.

Bérengère Bodin • Dancer

Bérengère Bodin est diplômée du Centre National de Danse Contemporaine d’Angers. Elle rejoint le chorégraphe Raymond Hoche pour Young people, old voices et danse dans De l’ Amour de Joëlle Bouvier. En 2004 elle rejoint Nod Dance Cy et travaille avec Carolyn Carlson et Euan Burnet Smith dans The Connected Curve. Elle intègre en 2006 le Kubilai Khan Investigation pour 24/24 event et la Cie As Palavra, The library. En 2007, elle rejoint la chorégraphe et artiste visuelle Isabella Soupart pour K.O.D. (2007), Collision(s) (2010), Words Film (2012), After Words (2015). En 2009 elle rejoint Robyn Orlin pour sa série de musée avec Babysitting Petit Louis au Louvre, et Babysitting Tête de cire au musée des Beaux-Arts à Lille. Elle rejoint les Ballets C de la B aux côtés d’Alain Platel pour Primero (2010), C(h)leurs (2012), Tauberbach (2014), Nicht Schlafen (2016). Et joue pour la première fois au cinéma dans Un homme à la mer (2016) de Géraldine Doignon.

Bérengère Bodin graduated from the Centre National de Danse Contemporaine in Angers. She joined the choreographer Raimund Hoghe and worked with Joëlle Bouvier. In 2004 she joined the Nod Dance Cy and worked with Carolyn Carlson and Euan Burnet Smith, and in 2006 became a member of Kubilai Khan Investigation. In 2007 she met Isabella Soupart for whom she played and danced in several shows and films, K.O.D. (2007), Collision(s) (2010), Red Room (2010), Words Film (2012), After Words (2015). In 2009 she collaborated with JoJi Inc. and met Robyn Orlin. Since 2010 she has been a dancer with the Ballets C de la B, with Alain Platel in Primero (2010), C(h)leurs (2012), Tauberbach (2014), Nicht Schlafen (2016). In 2012 she partnered once again with Robyn Orlin for a new creation in Lille.

Sabrina Montiel Soto • Visual Artist

Sabrina Montiel-Soto is a filmmaker born in Venezuela. Her artistic career is multidisciplinary, venturing different fields of audio-visual-space-time creation. In her work, the observation and study of the human dimension and its social and psychological aspects serve as a starting point for the conversion of disjunction and absurdity into banality and reality. Montiel-Soto plays with a puzzle, piecing together a thousand possibilities, ranging from film to sculpture, from insignificance to greatness, from space to its perception.Her work is the accomplice of her travels and in her personal and cultural experiences in Venezuela, France, and Belgium where she currently resides. She is cofounder of Calvacréation, a Franco-Venezuelan nomad creative and reflective platform. www.sabrinamontielsoto.net  

Thomas Turine • Sound Designer

Thomas Turine est compositeur, musicien, ingénieur du son. Il a fait partie du groupe rock Major Deluxe et pratique la musique électronique. Il compose pour instruments électro‐acoustiques où il lie le mélodique traditionnel à la sonorité contemporaine. Il se consacre aussi à la recherche de langages sonores et d’écritures et collabore avec différents chorégraphes, performeurs et metteurs en scène, entamant une série de collaborations riches avec le théâtre et la danse contemporaine. Il collabore avec le chorégraphe Pierre Droulers, Inouï  (2004), Flowers (2009), le metteur en scène Claude Schmitz, Mélanie Daniels (2013),Darius, Stan et Gabriel contre le monde méchant (2015), Le Mali Film (2015), il collabore avec la chorégraphe belge Isabella Soupart pour In the Wind of time (2005), K.O.D. (2007), Words Film (2012), La Cie Mossoux‐Bonté, Whispers (2015),  Philippe Eustachon, la Cie Anomalie, Kris Verdonck, Michèle Anne de Mey. Il compose ainsi les musiques et espaces sonores et dispositifs de diffusion électro‐acoustique d’une quarantaine de pièces toutes aussi rigoureuses les unes que les autres. Au cours des années, il a développé un travail entre musique contemporaine et espace scénique, qui dépasse la musique pure, inventant son propre théâtre musical où l’infime expérience musicale est motrice d’images et de regards sur le monde. www.thomasturine.com

Thomas Turine is a composer, musician and sound engineer. He was a member of the Major Deluxe rock group and practices electronic music. He composes scores for electro-acoustic instruments merging traditional melodic sound with contemporary sound. He is also a dedicated researcher of sound language and writings and collaborates with different choreographers, performers and film directors, starting up a series of productive partnerships with contemporary theatre and dance groups. He works with choreographer Pierre Droulers, in Inoui (2004), Flowers (2009), director Claude Schmitz, Melanie Daniels (2013), Darius, Stan et Gabriel contre le monde méchant (2015), the film Le Mail (2015); he works with Belgian choreographer Isabella Soupart on In The Wind Of Time (2005), K.O.D (2007), the film Words (2012), with the Mossoux-Bonté Company in Whispers (2015), with Philippe Eustachon, la Cie Anomalie, Kris Verdonck, Michèle Anne de Mey. He has composed musical scores and sound effects as well as produced the electronic acoustic devices for the broadcasting of around forty theatrical productions, all requiring equal rigour. Over the years, he has worked on merging contemporary music within the scenic space, going beyond pure music, inventing his own musical theatre where 'quantum' musical experimentation releases more than adequate images and visions of the world. www.thomasturine.com